Захист прав споживачів

Сфера обслуговування з кожним роком набирає обертів, але кількість не означає якість. Щодня люди платять гроші за покупку товару або послуги і стикаються з неякісним товаром. Більшість компаній не піклується думкою клієнтів і продають недовговічну продукцію. Що робити якщо ви зіткнулися з такою проблемою і як вирішити конфлікт з постачальником послуг/товару?

Для подібних випадків знадобитися адвокат із захисту прав споживачів. Захистом прав споживачів називають законний контроль за безпекою продукції і за її якістю.

Зміст

Згорнути Розгорнути
  1. Права споживачів
  2. Обов’язки споживачів
  3. Як захистити порушені права?
  4. Уповноважені органи для захисту прав споживачів
  5. Строки захисту прав споживачів
  6. Підстави звернення із скаргою або із позовною заявою
  7. Судовий збір
  8. Наша судова практика
  9. Питання/відповіді по темі (FAQ)

Права споживачів

Згідно частини 22 статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів», споживач — це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.

Під час покупки товару чи замовлення певної послуги на території України, споживач має право отримати:

Обов’язки споживачів

До обов’язків споживачів відносять:

Як захистити порушені права?

  1. Звернутись до уповноваженого органу із скаргою для захисту прав споживачів.
  2. В разі відмови від досудового регулювання, слід звернутись до суду для захисту порушених прав.

Уповноважені органи для захисту прав споживачів

У Києві та області, як і в інших регіонах, захист прав доручають територіальним управлінням у справах захисту прав громадян.

Окрім того, захистити свої права можна в судовому порядку.

Строки захисту прав споживачів

За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якостіпротягом 14 днів або за домовленістю сторін. У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач вправі на свій вибір пред’явити продавцю, виробнику.

При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.

За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (14 днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

До вимог у зв’язку з недоліками проданого товару застосовується позовна давність в 1 рік, яка обчислюється від дня виявлення недоліків у межах строків, а якщо на товар встановлено гарантійний строк (строк придатності), — від дня виявлення недоліків у межах гарантійного строку (строку придатності).

Підстави звернення із скаргою або із позовною заявою

Відзначимо, що судовий позов можна подавати не тільки в разі поганої якості послуг або продукції. Також це можна зробити, якщо продавці (надавачі послуг) — затягували строки, не виконували поставлені завдання або вносили зміни, які не були обумовлені заздалегідь.

Варто додати, що позови про захист прав споживачів можуть пред’являтися за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

Судовий збір

Судовий збір в таких справах не може бути стягнуто.

Наша судова практика

Питання/відповіді по темі (FAQ)

Щодо яких товарів не діє захист?

  • Обіг об’єктів, вилучених або обмежених в цивільному обороті
  • Правочини, що підлягають нотаріальному посвідченню чи державній реєстрації
  • Правочини, що стосуються грального бізнесу (парі, тоталізатори, будь-які азартні ігри та лотереї)
  • Надання медичних, соціальних і адміністративних послуг
  • Будівництво чи значне переобладнання будівель, а також оренди житлових приміщень
  • Реалізація майна, на яке звернено стягнення

Які гарантійні строки?

Виробник (виконавець) забезпечує належну роботу (застосування, використання) продукції, в тому числі комплектуючих виробів, протягом гарантійного строку, встановленого нормативно-правовими актами чи договором.

Гарантійний строк на комплектуючі вироби повинен бути не менший, ніж гарантійний строк на основний виріб, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами чи договором.

Гарантійні строки:

  • 2 роки — загальний;
  • 1 рік — вживаного товару;
  • 10 років — на нерухомість;
  • окремі — для технічно складних побутових товарів (прилади, машини, устаткування, товари із цифровим вмістом, що складаються з вузлів, блоків та комплектуючих).

Який захист прав у разі придбання товару неналежної якості?

В разі виявлення недоліків ви маєте право на:

  • пропорційного зменшення ціни;
  • безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
  • відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

В разі виявлення істотних недоліків ви маєте право на:

  • розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
  • вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Якщо мені надали неякісні послуги, що робити?

Ви маєте право вимагати від виконавця:

  • безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) у розумний строк;
  • відповідного зменшення ціни виконаної роботи (наданої послуги);
  • безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;
  • відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи (наданої послуги) своїми силами чи із залученням третьої особи;
  • реалізації інших прав, що передбачені чинним законодавством на день укладення відповідного договору.

Чи можливо виграти таку справу?

Так, однак все залежить від фактичних обставин справи та швидкості в зборі доказів.

Чи можливо стягнути моральну шкоду?

Так, однак її розмір буде залежати від доказів (наприклад, висновок експерта, показів свідків).

Скільки коштує судовий процес?

У нашому адвокатському бюро такий процес коштує від 5000 грн. Вартість залежить від кількості процесуальних документів та кількості судових засідань.

Чи можна оформити процедуру без участі заявника?

Так, можна надіслати копії документів електронними засобами зв’язку, зробити безготівкову оплату, договір з адвокатом підписати електронним цифровим підписом. Решту — зробимо ми.

Однак, час від часу судді вимагають присутності заявника в судових засіданнях, що досить втілити, якщо потенційний опікун за кордоном або в лавах ЗСУ.

Чи можна оформити процедуру самостійно?

Так, але при самостійному складенні позову слід дотриматись процесуальні вимоги. Також документи додані до заяви мають бути належним чином засвідчені (має стояти ваше ПІБ, підпис, дата та напис «згідно з оригіналом»).

Чи можна подати заяву онлайн?

Так, самостійно — зареєструвавшись в системі «Електронний суд» на сайті: https://id.court.gov.ua/, або звернувшись до адвоката.

Які проблеми можуть бути при оформленні заяви без допомоги адвоката?

Є ризики залишення позову без руху до усунення недоліків, якщо позов не відповідає вимогам процесуального законодавства України.

Скільки часу триває судовий процес?

В середньому такі судові процеси тривають до 6 місяців. Однак, інколи ці терміни продовжуються, це в свою чергу пов’язано з відпустками суддів, перебуванням їх на лікарняному, а також з великою кількістю справ у судах.

Потрібна термінова допомога адвоката?